Pengaruh Iklan “Shopee Versi COD” Terhadap Minat Beli Melalui Aplikasi Shopee Dikalangan Mahasiswa Program Studi D3 Administrasi Bisnis Politeknik Negeri Samarinda

Johan Lucas Away, ST. Nurhasanah, Ella Hariani

Abstract


The marketing strategy that is currently being used is promotion through advertising. Advertising itself is a communication process that has an important power as a marketing tool in selling goods, providing services, and ideas through certain channels in the form of persuasive information. This study aims to analyze the influence of Shopee Advertisements "Shopee COD" version of the buying Interest through of Samarinda State Polytechnic Business Administration Students. The data of this study were obtained from a questionnaire (primary) distributed to students of the Department of Business Administration with the Purposive Sampling method. The population of this study was 412 students of the Department of Business Administration, the sample used in this study was 203 respondents. The classic assumption test used is the normality test. The hypothesis test used is simple linear regression.The results of this study indicate that there is a partial influence of Shopee Ads version of "Shopee COD" on the online buying interests of Business Administration students. Based on the coefficient of determination test (R2) stated Shopee Advertising has a contribution to online buying interest of 42.8% and the remaining 57.2% is influenced by other factors outside the study


Keywords


advertising; shopee; buying interests; online; promotion

Full Text:

PDF INDONESIA

References


Agus, H. (2012). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Akdon, & Riduwan. (2007). Dalam Rumusan Data dalam Aplikasi Statistika. Bandung: Alfabeta.

Ariescy, R. R., Amriel, E. E. Y., & Anindita, R. (2019). Pengaruh Iklan Hijau Dan Kesadaran Lingkungan Terhadap Minat Beli Dan Keputusan Pembelian Air Mineral Merek Ades Di Kabupaten Jember. Jurnal MEBIS (Manajemen Dan Bisnis), 4(2), 142-149.

Arikunto, S. (2010). Dalam Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: rineka Cipta.

Aqsa, M. (2018). Pengaruh iklan online terhadap sikap dan minat beli konsumen secara online di kota palopo (survei pada pengguna internet di Kota Palopo). Prosiding, 3(1).

Aziz, M. L., & Sulistiono, S. (2020). Pengaruh Sikap Konsumen, Periklanan, dan Brand Image Terhadap Minat Beli Konsumen The Jungleland Adventure Theme Park. Jurnal Ilmiah Pariwisata Kesatuan, 1(1), 43-52.

Basrowi. (2011). Kewirausahaan untuk perguruan tinggi. Bogor: Ghalia Indonesia.

Basrowi, & Suwandi. (2010). Prosedur Penelitian Tindakan Kelas. Bogos: Ghalia Indonesia.

Effendy, O. U. (2008). Dinamika Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ferdinand, A. (2006). Dalam Metode Penelitian Manajemen : Pedoman Penelitian untuk Skripsi,Tesis disertai Ilmu Manajemen. Semarang: Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2012). Dalam Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. Yogyakarta.

Hartawan, E., Liu, D., Handoko, M. R., Evan, G., & Widjojo, H. (2021). Pengaruh Iklan di Media Sosial Instagram Terhadap Minat Beli Masyarakat Pada E-Commerce. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 8(1).

Keegan, W. J., & Mark.C.Greem. (2013). Global Marketing. Harlow: Pearson.

kotler, & keller. (2012). Manajemen Pemasaran. jakarta: Erlangga.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Lee, M., & Carla, J. (2004). Prinsip-Prinsip pokok Periklanan Dalam Perspektif global. Jakarta: Prenada Media.

Maysaroh, M., Fitri, A., & Qurniawati, E. F. (2022). Pengaruh Iklan di Facebook Terhadap Minat Beli Siswa di Kabupaten Rokan Hulu. Journal of Social Media and Message, 1(1), 1-12.

Margahana, H. M. (2020). Analisis Pengaruh Iklan Online Terhadap Minat Beli: Studi Kasus Pengguna Aplikasi E-Commerce Di Oku Timur. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 5(2), 145-154.

Morissan. (2010). Periklanan komunikasi pemasaran terpadu. Jakarta: Kencana.

Nursyecha, N., Sapari, Y., & Risnawati, R. (2021). Pengaruh iklan Shopee di televisi dalam pembentukan brand awareness platform aplikasi Shopee terhadap minat beli konsumen. Jurnal Signal, 9(1), 01-13.

Putra, A., & Heriyanto, M. (2017). Pengaruh iklan dan kepercayaan merek terhadap minat beli konsumen (Studi pada Texas Chicken Pekanbaru) (Doctoral dissertation, Riau University).

Prawira, M. Y., Butarbutar, M., Sherly, S., & Nainggolan, L. E. (2019). Pengaruh Iklan Terhadap Minat Beli Ulang Dengan Persepsi Konsumen Sebagai Variabel Intervening Pada Café Coffee TIME and Seafood Pematangsiantar. Maker: Jurnal Manajemen, 5(2), 48-60.

Priyanto. (2010). Dalam Teknik Mudah dan CEpat Melakukan Analisis Data penelitian dengan SPSS. Yogyakarta: Gava Media.

Priyatno, D. (2010). Dalam Teknik Mudah dan Cepat Melakukan Analisis data Penelitian dengan SPSS dan Tanya Jawab Ujian Pendadaran. Yogyakarta: Gaya Media.

Ruslan, R. (2012). Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Saifudin, S. (2019). Pengaruh Iklan Islami Terhadap Minat Beli Calon Konsumen Matahari Dept. Store di Jawa Tengah. Psychology and Marketing, 29(9), 639-650.

Sarwono, J. (2006). Dalam Analisis Data Penelitian Menggunakan SPSS. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Shimp, T. A. (2003). Dalam Periklanan Promosi Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Erlangga.

Shimp, T. A. (2014). Komunikasi Pemasaran Terpadu dalam Periklanan dan promosi. Jakarta: Salemba Empat.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2009). Dalam Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian pendidikan pendekatan kuantitatid, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunarto. (2006). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Yogyakarta: UST Press.

Suryana. (2006). Kewirausahaan Pedoman Praktis. Dalam K. d. sukses. Jakarta: Salemba.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Sutanto, A. (2002). Kewiraswastaan. Malang: Ghalia Indonesia.

Sutisna. (2002). perilaku konsumen & Komunikasi Pemaasaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Tjiptono, F. (2012). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi.

Umar, H. (2013). Dalam Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis (Kedua ed.). Jakarta: Rajawali Pers.

Wibisono, D. (2011). Manajemen Kinerja Perusahaan. Jakarta: Erlangga.

Winkel.W.S. (2004). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Wirawan, N. (2016). Dalam Cara Mudah Memahami Statistika Ekonomi dan Bisnis (Statistika Deskriptif). Denpasar: Keraras Emas.




DOI: https://doi.org/10.46964/jebm.v3i1.1744

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 E-BISMARK : Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Marketing


   


====================================================

Published by:

E-BISMARK : Jurnal Ekonomi Bisnis dan Marketing

Jurusan Administrasi Bisnis  

POLITEKNIK NEGERI SAMARINDA

Jl. Dr. Ciptomangkusumo Kampus Gunung Lipang, Samarinda - Kalimantan Timur  75131. Telephone: (0541) 260588, Fax: (0354) 260355

Website: http://e-journal.polnes.ac.id/index.php/e-bismark

Email: bisnismark2019@gmail.com

======================================================

 

22crown

503 Service Unavailable

Service Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Additionally, a 503 Service Unavailable error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

503 Service Unavailable

Service Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Additionally, a 503 Service Unavailable error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.